Rozdział I. Postanowienia ogólne
- Fundacja WESTEM, zwana dalej Fundacją, działa na podstawie Ustawy z dn. 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu.
- Fundacja została ustanowiona przez Piotra Juśkiewicza, zwanego dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Pawła Kuriatę w kancelarii notarialnej w Jelczu Laskowice, ul. Bożka 11b, w dniu 17.10.2023.
Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji
- Siedzibą Fundacji są Miłoszyce.
- Czas trwania fundacji jest nieoznaczony.
- Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. cyfryzacji.
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów fundacji.
Celem Fundacji jest działalność badawczo- oświatowa, szczególnie w zakresie badania, rozwoju i propagowania technologii oraz promowania świadomości życia w cyfrowym świecie.
- Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Badanie Internetu i Technologii: Działamy na rzecz ciągłego badania i analizy rozwoju internetu i technologii cyfrowych. Nasze badania mają na celu zrozumienie skutków społecznych, ekonomicznych i kulturowych wynikających z rozwoju technologicznego.
- Edukacja i Szkolenia: Organizujemy szkolenia, warsztaty i wykłady mające na celu podnoszenie kompetencji cyfrowych społeczeństwa. Nasze działania kierujemy zarówno do dzieci i młodzieży, jak i dorosłych, aby wspierać rozwijanie umiejętności niezbędnych w cyfrowym świecie.
- Promowanie Bezpiecznego Korzystania z Internetu: Działamy na rzecz promocji bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z internetu. Wspieramy inicjatywy mające na celu ochronę danych osobowych oraz przeciwdziałanie cyberprzemocy i nadużyciom w sieci.
- Rozwój Technologii Społecznych: Inicjujemy i wspieramy projekty mające na celu wykorzystanie technologii w celu rozwiązywania społecznych problemów. Naszym celem jest tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które poprawią jakość życia społeczności lokalnych i globalnych.
- Świadomość Życia w Świecie Cyfrowym: Organizujemy kampanie społeczne, seminaria i konferencje mające na celu podniesienie świadomości społeczeństwa na temat wyzwań związanych z życiem w świecie cyfrowym, takich jak wpływ mediów społecznościowych na zdrowie psychiczne czy zagrożenia związane z dezinformacją.
- Współpraca i Partnerstwa: Nawiązujemy współpracę z innymi organizacjami, instytucjami naukowymi, firmami i instytucjami publicznymi, aby wspólnie rozwijać projekty związane z technologią i świadomością cyfrową.
- Stypendia dla Uzdolnionej Młodzieży z Rodzin Najbiedniejszych: Działamy na rzecz fundowania stypendiów dla uzdolnionej dzieci i młodzieży z rodzin najbiedniejszych. Naszym celem jest wspieranie rozwoju potencjału tych młodych ludzi, umożliwiając im dostęp do edukacji i szkoleń z zakresu technologii i cyfrowej świadomości.
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 2000 zł (dwa tysiące złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
- Przychody Fundacji pochodzą z: darowizn, spadków, zapisów, dotacji i subwencji od osób prawnych, zbiórek publicznych, majątku fundacji, odsetek i lokat bankowych.
- Całość przychodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
Rozdział IV. Władze Fundacji
Władzami Fundacji są:
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
- Rada Fundacji, zwana dalej Radą.
Rada Fundacji
- Rada jest organem kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada składa się z 3 do 6 członków i jest wybierana na pięcioletnią kadencję. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
- Członków pierwszego składu Rady powołuje Fundator. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady.
- Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
- dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- odwołania, o którym mowa w punkcie 4. niniejszego paragrafu,
- śmierci członka.
Do zadań Rady Fundacji należy:
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
- nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji,
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności oraz udzielanie Zarządowi absolutorium,
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, including the Board President, w tym Prezesa Zarządu,
- podejmowanie decyzji o zmianie statutu Fundacji,
- podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji,
- podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
- Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu, zgłoszony na piśmie.
- Rada podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze, z inicjatywy Zarządu bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady lub przynajmniej dwóch jej członków.
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Każdy z członków zwyczajnych Rady dysponuje jednym głosem.
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub członek Rady przez niego wskazany.
Zarząd Fundacji
- Zarząd składa się z 3 do 5 osób, w tym Prezesa, powoływanych przez Radę na pięcioletnią kadencję.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Pierwszy skład Zarządu powołuje Fundator. Kolejny skład jest wybierany przez Radę.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
- złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Rady Fundacji,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- śmierci członka Zarządu,
- odwołania przez Radę Fundacji.
- Zarząd w całości lub każdy z jego członków może być odwołany przez Radę przed upływem kadencji, w drodze uchwały podjętej przez większość członków Rady.
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu należy: kierowanie bieżącą działalnością Fundacji, realizacja celów statutowych, sporządzanie planów pracy i budżetu, sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji, reprezentowanie Fundacji na zewnątrz, zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia, składanie wniosku do Rady o zmianę statutu, wnioskowanie do Rady o połączenie lub likwidację Fundacji.
- Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać Radzie roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym, na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa.
Sposób reprezentacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych
Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w tym w sprawach majątkowych, uprawniony jest Prezes Zarządu działający samodzielnie lub dwóch członków Zarządu działających wspólnie.
Rozdział. V. Postanowienia końcowe
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. Zmiana może dotyczyć celów określonych w akcie założycielskim.
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Rada bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia ministra właściwego do cyfryzacji.
- Decyzję o likwidacji podejmuje Rada bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady na rzecz działających w RP organizacji o zbliżonych celach.